Till tonerna av

jag skulle vilja tänka klart
jag skulle vilja tänka en underbar tanke

sitter ja i lillebror säng och lyssnar på hur duktig han är med guran i knät.

våren har kommit till karlskoga :)
idag har jag suttit på balkongen och läst i uppkavlade byxor och uppknäppt tröja. Det va hur varmt som helst i solen!
Där satt jag och tittade ner på folk som var ute och gick i tjockaste vinterjackan, mössan nerdragen över öronen och vantarna på händerna. Hallå tittar inte folk på temometern innan de går ut. Okej man ska inte klä av sig för tidigt, men lite känsla måste man väl ändå ha trots att februari inte är slut än.
Häromdagen så ryktades det om en tjej som knallade runt på stan i piratbyxor, det är väl kanske att ta i lite väl....
Lagom är nog bäst.

våren har även visat sig vara på väg på allvar i form av rinnande näsa, trånga luftrör och kliande ögon.
härligt.... känns som att det kommer bli en lång vår för josephine.
men jag får väl igen för förra våren så missade jag dessa problem helt!
när våren kom till karlskoga var jag bosatt i östersund och lagom tills våren kom till norrland så åkte jag utomlands och när ja kom tillbaka så var det knappt två veckor kvar tills ja flyttade hem till karlskoga där våren var över!
sån tur har jag inte i år är ja rädd....

home sweet home

Jag har snart bott hemma i ett år och det är nästan ett halv år kvar tills ja återigen kan packa ihop mitt pick och pack och vandra vidare.
Visst jag har sparat en hel del pengar, och det har många gånger varit skönt att det alltid finns folk runt omkring en. Men det finns saker som man strör sig på, det är som ett frö som bara växer och växer....

Idag är jag för första gången på VÄÄÄÄLDIGT länge ensam hemma, det är tyst och riktigit tråkigt!
så jag har bjudit in mig på lunch hos farmor :o)
och sen ska jag gå och hälsa på lillebror i eftermiddag. så jag ska nog få även den här dagen att gå.

Jag borde plugga, men jag känner inte för det och skjuter det som vanligt på morgondagen!

Jag var i Örebro igår och skulle shoppa. Men jag va inte på humör, det va så mycket roligare att titta på heminredning istället för att prova jeans som ändå inte satt som de skulle.
Jag vill ha en egen lägenhet nuuuu, inte om sex månader!!
jag vill tvätta, städa, handla, laga mat och allt som hör till.
jag vill ta hand om mig själv.
snart 23 år och bor fortfarande hemma, det är skandal!

Alla hjärtans dag

Tänk att man kan bli glad för så lite!

jag skrev semesterinlägget igår och idag har jag fyra kommentarer att svara på :)
så glad blev jag!!!!
idealet skulle ju vara att alla som läser lämnar ett litet spår, bara ett litet, anonymt eller vad som helst....
mkt roligare att få en kommentar än ett mail i inkorgen!

Imorgon är det alla hjärtans dag!
Jag minns när jag satt vid datorn för ett år sedan,
jag satt ensam vid samma dator men i mitt lilla krypin i östersund och skrev.
jag gjorde en lista, ja ni minns säkert....
jag skrev även att det fanns en liten prsent som köptes men som aldrig gavs bort och att jag skulle spara den till nästa år och att jag hoppades att jag skulle ha någon att ge den till.

Nu är det ett år senare och jag vet precis vart den ligger, den finns kvar!
Frågan är om ja ska ge bort den i år....

Min situation ser idag helt annorlunda ut, mot hur den har varit tidigare.... ja ni vet!
man måste lyssna på sig själv, inse och våga bryta mönstret!
jag vågade och hittade världens goaste kille
och med honom tänker ja tillbringa morgondagen
vår första alla hjärtans dag men absolut inte den sista!

- Det sägs att ensam är stark och kanske är det så
jag för min del har insett att för mig så gäller två -

Hoppas att ni får en underbar dag ni också imorron,
tycker väldigt mycket om er allihop ska ni veta och vänner kan man aldrig få för många av!
tråkigt att många av er är så långt borta bara,
men om man ska se något positivt med det så blir det ju faktiskt ännu roligare när vi faktiskt ses

ha det bäst!
många kramar

//Josephine

Underbara värme!

nu är jag tillbaka på hemmaplan efter nästan tre veckor på resande fot....
varav två veckor i Thailand! som för övrigt va två helt underbara veckor och jag längtar redan tillbaka till värmen.
något jag ångrar bittert är att jag inte hade packat en ryggsäck och beslutat mig för att fortsätta resan på egenhand som backpacker!
jag hade ju faktiskt möjligheten....!

men men lätt att vara efterklok. så kändes det i slutet och nu när jag kommit hem. Början av semestern var en helt annan femma och var en total katastrof!
vi åkte på torsdagen och på söndagskväll/måndag morgon var katastrofen ett faktum. jag skulle ALDRIG åka till Thailand igen och jag ville inget hellre än att bara befinna mig inne på det kalla och sköna hotellrummet!
Jag klarade inte av värmen och fick enorma värmeutslag och mitt ansikte fullkomligt exploderade i röda prickar. Det va ingen vacker syn vill ja lova och det kliade så ja trodde ja skulle bli tokig.
Gömd bakom solglasögon och keps tog ja mod till mig. lillebror under armen och besökte ett apotek.
Fyra piller två gånger om dagen och en salva att smörja med 4 gånger om dagen.
Frågan va om ja skulle våga...
Men hon sa att det skulle ge med sig om 5 dagar och i det läget hade ja nog kunnat äta vad som helst!
Tack och lov märktes stor skillnad redan dagen efter och dagen efter det så va de i princip borta.
Så det va en riktig dunderkur ja fick, vad vet ja inte riktigt om ja vill veta ;D men det hjälpte och det va huvudsaken.

Resten av veckan tillbringade jag och lillebror på stranden, mamma och pappa var på någon utflykt men i valet att sitta påklädd i en buss och gå runt på diverse platser föll det enkelt på det mera avklädda alternativet på stranden med volleybollen eller Beachtennisen när man kan ta ett svalkande dopp i havet vid behov :)
Första veckan på Koh Samui nästan sprang ifrån oss och det var dax att åka vidare.image10

Med katamaran tog vi oss till Koh Phangan, det var en gungig upplevelse där det va tur att vi skulle av vid första hamnen. Hela båten hade i princip vänt utochin på magen på den fortsatta resan till nästa ö, fick vi höra i efterhand.
Sen väntade en färd med minibuss till hotellet, på resebyrån hade de sagt att vägen dit var lite krokig.
Det mina vänner kan man kalla för en rejäl försköning av sanningen!
Vi åkte 2 mil på 45 minuter och då var halva vägen asfalterad resten bestod av grusväg och backar som var brantare än ni någonsin kan tänka er!
Det var som att åka flumride (utan vatten) och bergodalbana på Liseberg samtidigt som det hela var i en puckelpist!
Alltså det går inte att beskriva med ord! vi försökte både med kamera och filmkamera men det speglade inte den verkliga upplevelsen.. stackars bilar!!!
Väl på plats så hamnar vi mitt ute i ingenstans på en strand som låg som i en lagun precis som det ser ut i resekatalogerna. Det var tyst och det enda som egentligen hördes var när vågorna slog mot stranden, så otroligt rogivande.
Så sista veckan var verkligen semester!
Vi solade, badade, åt gott och spelade kort :o)

Det är väldigt god mat i Thailand och billigt!
Vi både åt och drack för dryga 40-50 kronor och det inklusive förrätt! En genomsnittlig lön i Thailand ligger på drygt 1000 baht i månaden och det omvandlat i svenska kronor blir 200 kronor!
200 kronor får du knappt huvudrätt för om du äter ute i Sverige....... om någon mot all förmodan skulle samla pengar till en resa till sverige så skulle det för dem krävas en hel förmögenhet för att kunna överleva här!

Det är helt klart värt den dyra resan dit för man kan väl framme leva väldigt billigt!
om man är som ja grym på att pruta, haha!

Sista dagen blev en hel resdag som påbörjades redan klockan 5 i fredagsmorse. Det var tufft! totalt tog den 18 timmar....
Planet mellanlandade i Dubi och märkligare ställe får man nog leta efter tror ja. Sand sand sand överallt ingen grönska överhuvudtaget. Trädgårdarna var inte omgivna utav någon häck som här utan utav lampor, en väldigt häftig upplevelse från planet! och dessutom en urhäftig flygplats! Inget land ja skulle vilja besöka en hel semester, men jag tror att det skulle vara en upplevelse utöver det vanliga att vandra på dess gator!

Väl hemma har ja drabbats av en dunder förkylning.
Idag skulle jag egentligen sitta på föreläsning i Östersund, men det fanns liksom inte på kartan att ja skulle orka sitta på tåget igår. Så jag får helt enkelt klara mig utan dessa föreläsningar.

Det är så kallt ute. Vi kom hem tidigt i lördagsmorse och jag gick till kronhallen (typ runt hörnet) igår och jag höll på att frysa ihjäl. Så ja tror ja stannar inne några dagar till!
image9
Jag längtar redan tillbaka till värmen och det gör ju inte saken bättre att ja får daglig rapportering om hur varmt och skönt det fortfarande är i Thailand trots att ja inte är kvar!
Hmm, jag har lite svårt att tänka mig att livet går vidare trots att ja inte är där.... haha.

Det va en liten snabb resumé så här på tisdagsmorronen.
Jag har inte riktigt lyckats vända tillbaka dygnet, igår hade jag sovit färdigt och klev upp vid 04.00 och idag var den 05.30.... det går åt rätt håll i alla fall!

...... nej jag är inte speciellt brun! men lite färg har jag allt fått :o)

Detta måste nog klassas som den absolut bästa julklappen någonsin!