Alkoholist

Igår kväll när jag skulle äta så fastnade jag framför farmors favorit progam fråga doktorn på kanal 1. Det handlade om alkoholister, alkoholproblem och alkoholens skadeverkning för samhället.



Var tionde vuxen svensk är alkoholberoende och minst fem personer i alkoholistens omgivning påverkas på ett eller annat sätt av situationen. Detta innebär att cirka fyra miljoner människor i Sverige på något sätt påverkas av alkoholism. Att leva i en nära relation med en alkoholberoende person innebär stora påfrestningar. Medberoende personer bortser ofta från sina egna behov och känslor för att underlätta alkoholistens ofta svåra tillvaro. Många närstående personer vill inte inse hur mycket alkoholismen påverkar dem utan de förtränger sina känslor.

Tänkvärt.

Som alkoholberoende tänker man inte på hur mycket det påverkar ens närstående, man är så inne i sig själv och sitt drickande. Man reflekterar inte över hur mycket man egentligen sårar sina nära och kära. Värst tycker jag det är när det är barn inblandade. Jag har haft en kompis vars mor var alkoholist och det är först nu när jag blivit äldre som jag förstår vilket helvete hon måste ha haft hemma som liten. Jag förstår att hon packade sin väska och flyttade från stan så fort hon fick chansen. Det måste ha varit en väldig lättnad för henne efter att ha fått tagit ett väldigt stort ansvar trots att hon inte var så gammal.

Alkohol är egentligen bara något man mår dåligt av......
och det är skrämmande att man inte inser vilken skada det är för kroppen.


Oj vad djupt detta inlägg blev, men programmet berörde mig verkligen.

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Mm så sant så sant.. synd bara att det är en "socialt accepterad" drog - blir så många fler som blir fast i det då...plus alla runt omkring..!

2008-11-12 @ 20:48:12
Postat av: Helen

"har HAFT en kompis..." :)

Grattis till tenta-resultaten!

2008-11-13 @ 18:57:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0